tiistai 23. lokakuuta 2012

Oman elämänsä sankari.


Laihdutuskokeiluni on herättänyt minussa paljon ajatuksia. Tai lähinnä ihmiset, jotka ovat tiedustelleet projektistani ja valittaneet omista kiloistaan. Monilla ihmisillä ei ole motivaatiota, tukea tai keinoja laihduttaa. Itse reilut 22kiloa pudottaneena haluaisin auttaa näitä ihmisiä. Toistan itseäni, mutta ylipaino on vakava ongelma meillä Suomessa. Ajattelin, että tekisin jatkossa enemmänkin laihdutuskokeiluja, jotta ihmiset pääsisivät kokeilemaan erilaisia keinoja - tukeni avulla.

Minä tiedän mitä ajatuksia nämä ylipainoiset naiset pyörittelevät päässään. Tiedän, kuinka itketään peilikuvaa katsoessa ja kuinka ylimääräistä läskiä pursuaa kourasta kun ottaa mahan kohdalta kiinni. Saunassa ei voi käydä tyttöporukan kanssa, eikä edes omalle miehelleen kehtaa näyttäytyä alasti. Tiedän kuinka se masentaa, ja kuinka suruun on helppo syödä suklaata, keksejä ja jäätelöä. Tiedän ne isot annoskoot, tiedän ne rasvaiset herkulliset grilli - ja valmisruoat. Tiedän, kuinka joka päivä päätetään, että huomenna se uusi elämä alkaa! Valitettavasti tämä sama lause todetaan joka päivä!

Naamakuvaa 2008 ja 2012.

En oikeastaan halua edes miettiä omaa entistä elämääni, sillä inhosin kaikkea siinä. Eniten minua kuvottaa se, mihin kuntoon olin itseni päästänyt. Olin siis reilusti ylipainoinen. Ainahan olen ollut vähän pullukka, mutta vuosina 2008-2010 painoin pahimmillani 84kg. Se on aivan kamalasti tämän pituiselta! Monet kaverini ovat sanoneet minulle painonpudotukseni jälkeen, että "ethän sä edes ollut lihava!". Läheisten ihmisten on vaikea nähdä muutosta. Monen kaverin suu loksahti auki, kun näki minusta ennen ja jälkeen kuvia. Itsekin ymmärsin hurjan muutoksen vasta kuvista.

En ennen välittänyt ulkonäöstäni tai terveydestäni. Tupakkaa paloi maxi-askin verran päivittäin, ja viikonloput olivat todella kosteita! Krapulassa sitten tuli syötyä roskaruokaa, eikä se arkiruokakaan mitään terveellistä ollut; valmisruokaa ja vaaleaa leipää. Suklaa kuului jokapäiväiseksi välipalaksi. En harrastanut edes minkäänlaista liikuntaa. Ainoa liikuntasuoritus oli ne harvinaiset rap-keikat, jolloin puhkuin hiestä märkänä, enkä pystynyt hengittämään kunnolla. Kaloreita tuli syötyä päivässä helposti 3000-4500. Kaikki lomat töistä kului alkoholia läträten. Olin pohjalla henkisesti ja fyysisesti.


Vuosilta 2009-2011. Alarivillä kuvia laihdutusprojektin varrelta.

Luojan kiitos tajusin ottaa itseäni niskasta kiinni v. 2010! Tai olinhan minä monesti sitä yrittänyt jo aiemminkin, en vain ikinä tarpeeksi tosissani. Päätös täytyy lähteä itsestä ja täytyy olla motivoitunut laihduttamaan. Vaikka välillä tulee takapakkia, täytyy saada taas ote elämästä ja hallita sitä itse! Minä en ainakaan halua, että alkoholi, suklaa tai ruoka hallitsisi minun elämääni enää. Minä olen oman elämäni sankari ja hallitsen sitä itse. Päätän itse omasta elämästäni!

Suurin motivaationi laihdutuksessa oli haaveet mallintyöstä. Toki halusin myös näyttää paremmalta ja voida hyvin. Sisäinen hyvinvointi on minulle nykyisin yksi tärkeimmistä asioista! Syömällä terveellisesti ja liikkumalla jaksaa ja voi paremmin. Selkäsairauteni takia liikkuminen on välillä mahdotonta, mutta hyvinä kausina pyrin treenaamaan ja liikkumaan mahdollisimman paljon.

Laihtumiseni myötä olen päässyt toteuttamaan haaveitani mallina!


Helppoja vinkkejä painonpudotukseen:
Jos et halua ruveta dieetille, pärjäät hyvin maalaisjärjellä. Suuria muutoksia ruokavalioon ei tarvitse edes tehdä, mietit vain mitä suuhusi laitat. Valmista ruokasi itse valmisruoan sijaan, ja syö ruoan kera aina myös kasviksia tai vihanneksia. Hedelmä sopii hyvin jälkiruoaksi tai välipalaksi. Vaihda esim. vaaleat pastat täysjyväpastaan, vaaleat leivät ruisleipään ja marinoitu kana maustamattomaan, juusto kannattaa vaihtaa vähärasvaiseen, kevyt maito rasvattomaan yms. Suklaahimon iskiessä kokeile juoda lasi kaakaota - se monesti helpottaa, eikä sisällä paljoakaan kaloreita. Lisää liikuntaa päivittäisiin askareisiin; kävele portaita hissin sijaan, jää työmatkalla yhtä tai kahta pysäkkiä aiemmin pois ja vie itse roskat miehesi sijaan! Siivoaminen kuluttaa myös tehokkaasti kaloreita. Näin helposti pudotat jo useamman kilon parissa kuukaudessa! Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan jo heti TÄNÄÄN!




4 kommenttia:

  1. Äw, olit kaunis silloinkin kun ylipainoa sulla oli :) Nykyään vielä kauniimpi:) Tosi hyvin sopii sulle nuo mallintyöt ♥

    VastaaPoista
  2. Ai sullakin on plogi!(: Laihdutin kans 50kiloa kerran ja kyllä nyt jälkeenpäi miettii kans ite mite ihmeessä päästin itteni sellaseks! Eihän se itse laihduttaminen ollu temppu eikä mikään kun siihen jäi koukkuun mutta nyt tää ylläpitovaihe....:D Onneks liikunnasta tuli elämäntapa!

    //http://onlythingyoutalkabout.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Hienoa,nostan hattua sille että itsekurisi riitti tuohon.Itse olen vuosien aikana pudottanut painoa useasti 12-22kg,kun vaan olen päättänyt kerrasta et nyt riitti.Taas on kertynyt salakavalasti ylimääräisiä kiloja ja motivaatio puuttuu :(

    VastaaPoista

Kommentoi rohkeasti! Pyrin vastaamaan myös kaikkiin kysymyksiin!