torstai 6. kesäkuuta 2013

Nimmarikorttisoppa.

Julkaisin jokunen viikko sitten facebookissa Sana - sivullani, että nyt on myös mahdollista tilata fanikortti suoraan postilaatikkoon. Systeemi toimi niin, että minulle pistettiin sähköposti mihin vastasin viestillä, jossa oli postimaksun ohjeet. Kortteja tilattiin kourallinen, ja systeemi osoittautui huonoksi.

Tänään sitten päivitin sivulleni jälleen mahdollisuudesta tilata fanikortti, ja tekstin alla oli suoraan maksuohjeet, josta kävi ilmi myös postimaksu, 2,5€. Tästä suuresta summasta tuohtuneena eräs kundi tuli valittamaan kuinka rahastan toiminnalla. Rahastan? Pilailetko? Kundi selitti pätevänä, kuinka paljon teen voittoa, kun 6000 faniani ostaa fanikortin. Viiva piste viiva. Oletko tosissasi? Yritin selittää kaverille asian todellista laitaa, mutta hän ei tajunnut ja sanoi minun hiiltyvän, kiertelevän ja aliarvioivan hänen fiksuuttaan. Hmm? Keskusteluun yhtyi pari kuuntelijaani, jotka yrittivät myös selittää asiaa tyypille.

Minä ajattelin ensin, että olen ilmaissut päivityksen jotenkin epäselvästi. Fanikortteja kun jaetaan ilmaiseksi aina kun minut jossain tapaa, enkä tosiaan kehoita kaikkia fanejani tilaamaan kortteja! Halusin luoda mahdollisuuden niille, jotka eivät fanikorttia muuten ehkä ikinä saisi. Mielestäni se on reilua. Postimaksu on 2,5€, joka kattaa kortin, kirjekuoren, postimerkin ja postituksen. Minulle tästä rahasta jää postituksen jälkeen käteen vaihtelevasti euron molemmin puolin. Jos liimaan kuoreen vielä lähettäjän osoitetarran, olen nollilla. Olen myös suoraan nollilla, jos mietitään paljonko maksan näistä fanikorteista. Jokainen euro menee omasta pussistani. Eli näinhän sitä bisnestä tehdään, EI TODELLAKAAN! Kyllä minä hoidan bisnekseni niin, että niistä tienaa - tämä oli kaukana sellaisesta. Tässä oli vain ja ainoastaan kyse siitä, että jokainen kuuntelijani, asuinpaikasta riippumatta, voi saada nimmarikorttini. Kuinka moni artisti toimii näin? No niimpä. Minä haluan antaa kaikille samanlaiset mahdollisuudet, vaikka se aiheuttaakin minulle lisää vaivaa.

Käytyäni keskustelua eteenpäin tämän kundin kanssa, tilanne kääntyikin niin, että hänen mielestään onkin typerää pyytää maksua, kun siitä ei jää voittoa. Nyt aloin pudota kärryiltä. "Suuret voitot" muuttuivatkin siihen, ettei voittoa olekaan, ja silti "pitää yrittää repiä". Öh? Yritin edelleen selittää, lainaampa omia sanojani:
"Sinun mielestä minun pitäisi siis itse maksaa näiden fanejen postikulut, jotka fanikortin haluavat? Kyllä, voisin tehdä sen, jos minulla olisi tuloja. Olen työtön, joten vaihtoehtoja ei ole. Uskon, että jokainen joka kortin haluaa, ymmärtää tämän postimaksun ja mielellään sen maksaa. Asiassa ei käsittääkseni pitäisi olla mitään ongelmaa. Summa on nimenomaan sellainen, josta minulle ei käteen mitään jää, sillä en halua rahastaa ketään. En ymmärrä, miten joku kehtaa valittaa tälläisestä asiasta. Mielestäni on hienoa tarjota nimmarikortin mahdollisuus myös niille, jotka eivät sitä muuten ikinä saisi."
Tilanne alkoi valjeta pikkuhiljaa. Kaveri luuli, että postimerkki suomessa maksaa 10-20senttiä, kun todellisuudessa se on n. euron. Minulle heräsi mielikuva n. 15-vuotiaasta tyypistä, jolla oli huono päivä. Päätin lopettaa keskustelun, sillä se oli turhaa. Pointti minulle jäi silti epäselväksi; ensin olin tyhmä kun rahastan, sitten tyhmä kun en saa voittoa, ja lopulta tyhmä joka tapauksessa. Okei. Itkuparku, kai se pitää vain tyytyä kohtaloonsa. Olen siis tyhmä, kun haluan, että kaikki halukkaat saavat nimmarinsa.

Näitä kohun aiheuttaneita fanikortteja tosiaan jaetaan ilmaiseksi keikoilla, fanitapaamisissa ja vaikkapa kadulla - missä minuun nyt törmääkään. Toisilla ei ole mahdollisuutta ikinä tavata minua, joten kehitin systeemin turvaamaan näidenkin fanejen nimmarinsaanti. En rahastuksen, vaan rakkauden vuoksi. Tälläisiä kuuntelijoita ei tosiaan ole kuuttatuhatta, vaan ehkä loogisemmin muutamia kourallisia. Minä välitän aidosti jokaisesta kuuntelijastani, ja eihän se kuuntelijan vika ole, jos en pääse keikkailemaan hänen kotipaikalleen - ei siitä kuuntelijaa voi rangaista.

Haluan ilahduttaa mahdollisimman monia, mutta en voi tehdä sitä omasta pussistani, sillä olen työtön - ei minulla ole varaa postittaa fanikortteja halukkaille. Voitte vaan kuvitella, mikä läjä halukkaita tulisi, jos ilmoittaisin, että lähetän kortteja veloituksetta! Välillä tietenkin arvon niitä ja muuta fanisälää facebook-sivuni kautta, jolloin itse hoidan postituksen - tällöin olen laskenut voittajia tietyn määrän, joiden tuotteet pystyn kustantamaan. Jokainen, joka kortin haluaa, ymmärtää varmasti pienen postimaksun ja maksaa sen mielellään.

Tässä ohje maksuun, jos kuulut näihin jotka fanikortin postitse haluavat:
TILILLE: FI57 8000 2924 8364 70
SAAJA: SANNA RÖNNBERG
SUMMA: 2,5€
VIESTI: OMA OSOITTEESI


Lopuksi vielä pitää sanoa, että voi kuinka paljon minä haluaisinkaan antaa teille kaikkea kivaa ilmaiseksi, mutta kun en vaan pysty. Minä maksan itse jokaisen tuotteeni, joten pystyn vain arpomaan näitä jokusen kappaleen. Uskoisin, että ihmiset ymmärtävät, mutta tämä soppa taas osoitti, etteivät kaikki ymmärrä. Hyvinkään Glitterissä arvotaan sunnuntaina Sana t-paita kävijöiden kesken, joten mahdollisuudet voittaa ovat huimat! Saavun Hyvinkään Glitteriin klo 17.00!


Olen tavattavissa viikonloppuna:
La 8.6.2013 Jakomäen nuorisotalo, Helsinki, klo 17.15
La 8.6.2013 Red Onion, Vantaa, klo 23.00 K18
Su 9.6.2013 Glitter, Hyvinkää, klo 17.00

Kaikissa jaetaan halukkaille nimmarikortteja, sekä Hyvinkäällä niiden lisäksi singleä, arvotaan t-paitaa ja korusettiä, otetaan yhteiskuvia ja napostellaan pientä purtavaa. Tervetuloa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi rohkeasti! Pyrin vastaamaan myös kaikkiin kysymyksiin!