maanantai 1. heinäkuuta 2013

Grillimaisteri.

Eilen sitten oli taas koko kesän kohokohta, eli Lidlin Grillimaisteri! Hassun hauska leikkimielinen grillauskisa, johon osallistuin toista vuotta peräkkäin. En ymmärrä, miten ne aina minut sinne haluaa urpoilemaan, mutta piristin jälleen varmasti monen päivää osallistumisellani. 

Ensimmäisen erän pohjalta olin ehtinyt hieman miettiä mitä aion valmistaa, mutta kauhukseni tänä vuonna raaka-aineet vaihtuivatkin! Ou nou. Olin lähtöpisteessä. Paniikki alkoi iskeä.

Paikalla oli sadoittain ihmisiä, ja useita sellaisia, jotka tulivat katsomaan juuri minua. En voinut tuottaa pettymystä, vaan ajattelin pistää parastani olemattomista kokkaustaidoistani huolimatta - meillä Jukka aina hoitaa kokkaukset. Minä kun en ole mikään kodin pieni hengetär.

Erä starttasi ja nakkasin perunat grilliin. Enempää en muista, sillä olin hieman jännittyneessä tilassa. Kuvasimme koko kisan videolle, joten tästä päätellen tanssahtelin ja lauleskelin, pilkoin tuotteita ja liekitin vähän väliä jotain grillissä. Minulla ei ollut hajuakaan siitä, mitä olin tekemässä. Kunhan heitin pakolliset aineet grilliin ja ylimääräistä perään. Ammattikokkien joukossa paikkani kisassa oli jo ennestään selvä, joten yritin vain pitää hauskaa ja haastaa itseni. Sain yleisön puolelleni, ja kiltit rouvat neuvoivat minua.

Aika alkoi loppua. Unohdin puolet raaka-aineista, joita minun oli tarkoitus käyttää. Unohdin marinoida perunat ennen grilliin menoa. Unohdin maustaa kanan. Yritin korjailla mokiani, mutta ajattelin pelin olevan menetetty. Olin kämmäillyt ihan liikaa. Se vain on tapani - olla kävelevä katastrofi. Positiivisin mielin mentiin silti loppuun asti ja saatiin sapuskat lautaselle! Maku olisi mysteeri, sillä unohdin maistaa ruokiani, heh. Ammattikokin ainesta...

Tuomaripöydän ääressä en juuri osannut kertoa ruoasta. Suureksi yllätykseksi ruoka keräsi kehuja! Ei se siis ihan penkin alle mennyt! Jatkopaikkaa ei tietenkään irronnut, mutta kokemuksena kilpailu oli hauska. Pekkalan Janne sanoi minun kehittyneen viime vuodesta, joten ehkä minä opettelen grillausta vapaa-ajallani, ja yllätän kaikki ensi vuonna ;)



3 kommenttia:

  1. voi, toi ruoka näyttää hyvältä :) Mut yritä sit ensvuonna uudellee!

    VastaaPoista
  2. Pitäisiköhän minunkin yrittää ujuttaa itseni tuonne ensi vuonna :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen kisaa ehdottomasti kaikille ruoanlaitosta pitäville ihmisille, joilla on pilkettä silmäkulmassa! :)

      Poista

Kommentoi rohkeasti! Pyrin vastaamaan myös kaikkiin kysymyksiin!