keskiviikko 18. syyskuuta 2013

Soita asiakaspalveluun.

Maanantaina lähdimme palauttamaan DNA:lle vanhaa modeemiani, sillä otin sopimuksen Soneralta uuteen asuntooni. Saavuimme liikkeeseen, jossa oli useita ihmisiä. Vuoronumero näytti ennen meitä olevan 10 asiakasta. Liikkeessä oli "aulapalvelut" - nimeä kantava piste, jossa oli kaksi naista. Menin kysymään, voisiko modeemin jättää vain siihen, kun ei minulla muuta asiaa asiakaspalvelijoille ole. "Ei voi, meillä ei ole tässä asiakasrekisteriä". Niinkö, ahaa? Mitä helvettiä te sitten siinä teette? Kysyin, että minunko pitäisi todella jonottaa vain palauttaakseni modeemin. Nainen vastasi myöntävästi häpeilevän näköisenä. Jäimme siis jonon jatkoksi.

Aikaa oli kulunut puolisen tuntia, eikä vuoromme ollut lähellekään. Minulla oli lämpöä, joten pääni oli kipeä. Sitä ei parantanut lasten huuto tai huono sisäilma. Kumpa modeemin olisi voinut palauttaa helpommin. Katsoin liikkeen tv:stä Animal Planettia, joka tuntui olevan ainoa virike asiakkaille. Liikkeessä ei näkynyt edes wc-tiloja, jotka tälläiseen odotukseen olisivat lähes välttämättömät. Vesiautomaatti sentään oli.

Jes, olisin seuraava. Pariskunta alkoi lähteä pisteeltä, ja lähestyin sitä. Pian numeroni vaihtuisi. No mutta mitä helvettiä.. Ulkomaalainen mies käveli suoraan pisteelle - ilman numeroa. Asiakaspalvelija alkoi palvelemaan tätä. Ihmettelin, kuten monet muutkin liikkeessä. Asiakaspalvelija ei pyytänyt tätä ottamaan numeroa ja jonottamaan, vaan päätyi palvelemaan miestä ilman numeroa. Seisoin hölmistyneenä vieressä. Me muut olimme odottaneet lähemmäs tunnin. Olin järkyttynyt. Seisoin siinä pöljänä, ja kuuntelin kuinka he heittivät koko asiasta poikkeavaa läppää keskenään. Mieleni teki marssia pisteelle, ja sanoa, että olisi ollut vuoroni. En vain halunnut olla ilkeä.

Kului n. 5-10min siitä, kun ulkomaalainen mies pääsi pisteelle, kun vuoroni sitten vaihtui toisaalle. Silloin avasin sanallisen arkkuni. Olin tympääntynyt ja asiakaspalvelija sai kuulla sen. Kerroin, kuinka asiakas otettiin jonon ohi ja kuinka odotimme lähes tunnin, vain palauttaakseni modeemin, jonka palautukseen olisi mennyt aikaa noin puoli minuuttia. Hän pahoitteli. Ihmettelin hänelle, miksi yksi asiakaspalvelija lähti syömään pahimpaan ruuhka-aikaan, mutta minulle todettiinkin, että täällä on jatkuvasti sama tilanne! Miksi henkilöstöä sitten on näin vähän, kerta liikkeessä on aina tälläinen ruuhka? Firman sisäiset ongelmat kun eivät kuulu kuluttajan kärsittäväksi. Ongelmiin pitäisi löytää ratkaisut, sillä me maksamme näistä palveluista! 

Onneksi jokainen voi äänestää lompakollaan, enkä minä enää äänestä DNA:n puolesta.  


Liikkeessä kaikui kantava ääneni ja sanallinen tykitykseni. Asiakaspalvelija nollasi laskuni hyvitykseksi, ja lähdimme pois. Toivoisin, että muutkin asiakkaat olisivat puuttuneet jonotilanteeseen ja ohitukseen, sillä ilman kuluttajan mielipidettä eivät asiat muutu. Toki, jos tykkää odottaa. Minä kun taas vihaan sitä, että saan paskaa palvelua. En halua maksaa siitä, että hommat eivät toimi. Tiedän, olen ärsyttävä näissä asioissa, mutta jonkun täytyy avata suunsa.

Lähdimme DNA:n liikkeestä kiukkuisina pois. Laskujen nollaus lämmitti mieltä, mutta ei poistanut mielestä sitä tosiasiaa, kuinka ihmistä palveltiin jonon ohi, ja kuinka jonotimme lähes tunnin. Suuntasimme siitä suoraan Soneran liikkeeseen hakemaan minulle modeemia jo tehtyyn nettisopimukseeni. Jonossa oli minua ennen kaksi asiakasta, eikä mennyt kuin viitisen minuuttia, että pääsin tiskille.

Kysyin asiakaspalvelijalta modeemia, hän totesi, että modeemi maksaa 99 euroa. Kysyin, eikö teillä muiden tapaan ole lainamodeemia? Hän sanoi, että ei ole. Henkäisin syvään, ja toistin vielä kysymykseni. Ei ole. Eikö mitään edullisempaa? No ei. Palaveerasin Jukan kanssa hetken siitä, kannattaako sadan euron modeemia ostaa. Totesin myyjälle, että haluan katkaista sitten nettisopimukseni, ja otan netin lainamodeemin kera toisaalta. Myyjä sanoi, ettei nettiä voi katkaista liikkeessä. Siis mitä v*ttua? Nettiä ei voi katkaista liikkeessä! Kyllähän liikkeestä pitäisi saada täydet palvelut! Olin ihmeissäni, kettuuntunut ja jopa huvittunut. Asiakaspalvelija sanoi, että minun pitäisi soittaa asiakaspalveluun netin katkaisemiseksi.

Poistuimme liikkeestä, päässäni kiehui. Soitin asiakaspalveluun, jossa ei onnekseni ollut jonoa. Nuori nainen vastasi. Kerroin tilanteen modeemista ja netin katkaisemisesta ärtyneenä, ja taisin jopa hieman kirota. Nainen sanoi, että kyllä heiltä modeemin saa 9 euron maksulla. Kysyin, ai kuukausimaksulla? Ei, kertamaksuna 9 euroa. Että mitä. Ääni puhelimessa ihmetteli, miksei liikkeessä kerrottu asiasta todeten "myyjä ei kai tiennyt". Kyllä kai tälläiset asiat pitäisi tietää, tai jos ei tiedä, kysyy toiselta apua! Mikä siinä on niin hankalaa?

Langan päässä ollut Soneran asiakaspalvelija oli sentään mukava, ammattitaitoinen ja ymmärtäväinen - sovimme modeemin 9 euron kertamaksulla, ja pidinkin tehdyn nettisopimuksen. Liikkeen myyjä kun taas ei edes yrittänyt kääntää päätäni tai pitää minua tyytyväisenä - oli valmis luopumaan heti Soneran uudesta asiakkaasta. Tälläinen ei aja kenenkään etua.

Kun puhelu päättyi, sain Soneran asiakaspalvelusta viestin, että saankin modeemin täysin veloituksetta.

1 kommentti:

  1. En tiedä miten Soneralla on, mutta DNA:n myymälähenkilöstä taitaa olla kokonaan eri firmasta, en ole varma.Siitä voi johtua myyjän tietämättömyys. Tai sitten huonosta perehdytyksestä. Puhelinkaupoista saa oikeasti huonoa palvelua. Senpä vuoksi olen siirtynyt hoitamaan kaikki mahdolliset asiat netin kautta, maililla tai soittamalla.

    VastaaPoista

Kommentoi rohkeasti! Pyrin vastaamaan myös kaikkiin kysymyksiin!